Ayurveda & Kesihatan Asli - 3 Tips Untuk Membina Sistem Imun Anda

Ayurveda & Kesihatan Asli - 3 Tips Untuk Membina Sistem Imun Anda

Sistem imun yang sihat adalah kunci untuk mengelakkan selesema, mencegah kanser, dan menjalani kehidupan dengan daya hidup dan panjang umur. Dalam masyarakat yang terburu-buru hari ini serba kita lebih tertekan berbanding sebelum ini dan sistem imun kita menanggung beban itu, seperti yang dibuktikan oleh kadar yang semakin meningkat kanser dan penyakit autoimun yang lain seperti, artritis, fibromyalgia dan sindrom keletihan kronik.

Dari segi Ayurveda, pencegahan adalah ubat yang terbaik., Dan mengukuhkan sistem imun seseorang adalah penting. Ia adalah lebih bermanfaat untuk kekal sihat daripada cuba untuk memulihkan kesihatan selepas ia hilang. Jalan ke pemulihan boleh lama.

Ayurveda memberikan kita tips untuk rutin harian dan mengimbangi perlembagaan setiap individu (dosha). Beberapa di antaranya waktu tertentu dalam sehari untuk timbul, mandi, makan, berehat, senaman, meditasi, dan sebelum tidur. Konsistensi adalah kunci. Namun banyak mendapati bahawa berpegang kepada rutin penjagaan diri adalah mencabar. Dalam budaya serba pantas terdapat hanya tidak seolah-olah menjadi cukup jam dalam sehari, yang menyumbang kepada putaran maut yang membawa kepada penyakit kronik.

Ayurveda menawarkan beberapa alternatif untuk melalui hidup, lemah, lelah, sakit, dan letih. Disokong oleh penyelidikan saintifik di sini adalah tiga herba purba yang menyokong gaya hidup yang sihat apabila digunakan dengan betul dan konsisten.

1) Ashwaghanda: adalah ubat popular Ayurveda yang "baik untuk hanya kira-kira apa-apa yang merunsingkan anda". Secara tradisinya ia adalah disyorkan untuk membersihkan minda, menenangkan saraf, menggalakkan tidur yang lebih baik. Ashwaghanda telah didapati untuk meningkatkan kemahiran berfikir dalam double-blind, kajian klinikal. Bahan-bahan aktif boleh meningkatkan sistem imun, buck stamina, melawan keradangan dan jangkitan, menentang tumor, mengurangkan tekanan, dan melindungi hati. Ia boleh juga mencegah kencing manis, memerangi malaria, dan nampaknya menguatkan tulang.

2) Guggul: adalah resin pokok indian kecil. Ia merangsang kulit, membran mukus, dan buah pinggang untuk mengeluarkan toksin. Herba ini juga melegakan kesakitan dan menguatkan tiroid dengan menaikkan tahap darah hormon tiroid. Tindakan anti-radang yang kuat menjadikan guggul ubat yang terbaik untuk melegakan pelbagai jenis artritis. Di india, pati terpiawai herba ini adalah kolesterol dan trigliserida menurunkan ubat.

3). Licorice: bermaksud "kata-kata manis" dalam bahasa purba India bahasa Sanskrit. Walau bagaimanapun, herba perubatan adalah jauh berbeza daripada gula-gula yang dimakan di Amerika Syarikat hari ini. Sebagai ubat popular di China dan juga India, ia adalah disyorkan untuk asma, bronkitis, batuk, dan sakit tekak. Ia digunakan dalam keadaan arthritis, pundi kencing dan buah pinggang masalah, dan masalah perut termasuk ulser peptik. Kajian baru-baru ini menunjukkan anti-kanser herba, anti-radang, anti-oksida, dan kuasa-kuasa anti-mikrob. Tetapi, dos terapeutik perlu dipantau dan dinilai oleh satu alternatif pengamal penjagaan kesihatan yang berkualiti kerana penggunaan jangka panjang boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan yang tidak diingini seperti, sakit kepala, tekanan darah tinggi, dan pengekalan air.

Ayurveda menawarkan banyak penyelesaian yang menarik untuk memulihkan kesihatan. Seperti mana-mana herba atau ubat, seseorang harus berunding dengan profesional penjagaan kesihatan mereka dan mengintegrasikan pendekatan holistik terhadap kesihatan semulajadi dan penyembuhan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar