Iridology dan alat-alat Its

Iridology dan alat-alat Its

Terdapat revolusi perubatan yang berlaku di zaman ini yang dikenali sebagai perubatan moden. The 'aliran utama' amalan perubatan hari ini akan pada satu ketika pada masa akan datang kelihatan kuno, apabila penduduk masa depan planet ini melihat kembali dan melihat sejauh mana mereka telah datang. 'Revolusi' bahawa artikel ini akan menangani jelas dalam pelapisan dan populariti yang semakin meningkat penyembuhan kaedah yang seolah-olah telah hilang dalam masa. Sebab utama yang beberapa teknik pemikiran yang lebih tepat dan ke hadapan nampaknya telah dibuang dan atau dilupakan, bukan kerana mereka tidak apa-apa penggunaan atau tidak afektif. Sebab utama dalam banyak kes bahawa beberapa teknik penyembuhan yang sangat berkesan telah pudar kedalam kesamaran, atau telah ditindas, adalah kerana penguasaan oleh mereka yang mempunyai kawalan ke atas bagaimana kita merawat sakit dan tidak berdaya ... tetapi perkara ini sahaja topik artikel yang lain!

Ia bukan tujuan artikel ini untuk menyelidiki sebab-sebab politik dan kewangan mengapa apa yang telah berlaku dalam bidang perubatan, telah berlaku. Tujuan artikel ini adalah dengan hanya menyatakan fakta bahawa apa yang kita kenali sebagai 'aliran utama' ubat telah dibentuk bagaimana anda (orang ramai) melihat dunia kaedah penyembuhan. Ia adalah terhad, sempit dalam skop, bukan sebagai progresif sebagai salah satu mungkin berfikir dan ke atas semua ia adalah benar-benar tidak mencukupi dalam menyediakan orang ramai apa yang diperlukan untuk kekal sihat.

Dengan pemikiran ini dalam fikiran adalah perlu untuk mengeluarkan dan menerangkan beberapa teknik penyembuhan yang telah ditindas oleh 'standard perubatan. Terdapat kaedah seperti Homeopati, Iridology dan Refleksologi yang sedikit lebih kabur, manakala yang lain lebih 'aliran utama' penyembuhan amalan seperti kiropraktik, osteopati dan Akupunktur telah menjadi diterima selama ini, semuanya yang akan memberikan kemungkinan penyembuhan yang luar biasa. Beberapa kaedah ini adalah untuk sebahagian besar sama sekali tidak diterima oleh syarikat-syarikat insurans arus perdana sebagai memenuhi 'standard perubatan penjagaan. Pergi ke detail tentang kebaikan dan keburukan setiap perkara di atas akan memerlukan banyak lebih banyak ruang daripada kita perlu bekerja dengan dalam artikel ini. Oleh itu, apabila memilih hanya satu, satu yang terutama diejek kita perlu bermula dengan amalan Iridology. Iridology menggunakan iris mata sebagai alat atau satu bentuk peta, untuk menentukan kekuatan dan kelemahan yang wujud, atau apa yang boleh disebut sebagai hadiah genetik dan cabaran yang terdapat di dalam badan. Iridology telah diamalkan sejak 1800-an lewat apabila Hungary Dr. Ignatz Von Peczley direka carta, atau "peta" iris. Iridology telah banyak diamalkan di Eropah, tetapi kerana sifat dan batasan menterjemahkan bahan yang telah disusun di Eropah ke Bahasa Inggeris, dan walaupun dengan perbezaan yang seolah-olah didapati dalam amalan di sini, ia telah membuat kemajuan perlahan.

Teknologi baru telah benar-benar merevolusikan dan digiatkan semula amalan Iridology. Pengamal tidak perlu lagi bergantung kepada lukisan tangan iris, dan imej fotografi miskin untuk mentafsir apa yang sedang berlaku di dalam pelanggan. Kini mereka mempunyai teknologi digital yang membolehkan mereka untuk melihat secara terperinci perkara yang mata perlu memberitahu kami. Walaupun dengan semua kemajuan baru-baru ini, apa yang menakjubkan ialah apabila seorang pengamal yang jahil manfaat yang iridology tawarkan atau apa yang ada, yang keluar kepada orang ramai dengan terlalu dipermudahkan satu dimensi jahil komen negatif mengenai modaliti yang mereka kenal, yang 'awam' adalah satu-satunya yang kalah. Dengan memberikan maklum balas negatif kepada pesakit tentang modaliti bahawa mereka tidak mempunyai pengetahuan, mereka baru sahaja diambil kemungkinan apa-apa faedah pesakit mungkin telah menerima dengan mempunyai sesi Iridology.

Sejak kajian dan amalan iridology telah disebarkan selama ini oleh pengamal yang bertaburan di seluruh dunia, ia adalah sukar pada tahap terbaik untuk mengekalkan kesinambungan dalam amalannya. Dan walaupun dengan fakta ini, iridology kekal utuh, dan terus diamalkan oleh mereka yang telah mengambil masa untuk memahaminya, dan mengetahui nilainya. Dan kerana ia adalah dengan apa-apa amalan penyembuhan, kerana tidak ada institusi pendidikan disahkan berpusat yang mengajar alat ini, kelewatan dalam kemajuan yang lebih luas berbanding kaedah lain kerana rintangan kepada perubahan dari dalam, dan proses justifikasi yang berterusan untuk orang-orang yang ragu-ragu. Kebanyakan pengamal pengasas yang belajar 'cara lama' bagaimana untuk mentafsir iris, masih mengamalkan cara ini hari ini. Dan kemudian ada pengamal lain yang telah pergi untuk memajukan 'amalan', dan yang berdedikasi untuk menyokong pendapatnya dan mengekalkan kredibiliti. Amalan iridology telah bertahan selama beberapa ratus tahun semata-mata kerana ia adalah alat utama dalam membantu pengamal untuk melihat perkara-perkara lain tidak dapat melihat tanpa ujian invasif.

Variasi dalam 'amalan' yang kita telah bercakap tentang di atas telah dikritik kerana individu tertentu tidak terperangkap dengan perubahan yang telah ditunjukkan untuk menjadi sah. Ini hanya disediakan amalan dengan lebih pengkritik dari dalam dan dari luar padang. Kerana ia adalah dengan semua kaedah kesihatan, amalan ia hanya setepat pengamal yang melakukan penilaian. Dari segi logik, jika asas atau premis yang dipercayai sama sekali, hasil atau tafsiran juga akan cacat. Oleh itu adalah penting untuk mempunyai peralatan yang sesuai dan pendidikan untuk memastikan tafsiran yang tepat dan betul apa yang pengamal melihat. Ia sering aneh bagaimana seorang pengamal pengalaman yang boleh mentafsirkan apa yang mereka lihat dan kemudian dgn kata-kata apa yang mereka memerhati, kepada pelanggan dengan penuh kekaguman hancurnya. Banyak kali pelanggan akan menyatakan semasa sesi "bagaimana adakah anda tahu bahawa kira-kira saya, kami hanya bertemu?". The 'mata' boleh menjadi sangat mendedahkan, dan kepada mereka MAHU TERIMA yang tidak bersetuju, atau yang mengatakan bahawa iridology adalah alat seorang artis penipuan, ini adalah suara kejahilan dan mereka perlu melakukan kajian mereka. Sisi lain duit syiling menunjukkan kepada kita bahawa terdapat MDS dan lain-lain pengamal dipandang tinggi di seluruh dunia yang masih menggunakan iridology sebagai asas untuk merawat pesakit mereka secara tetap.

Rujukan:

1. Wolf, H., "perubatan Barat memandang iridology - anatomi mata yang berwarna kuning", Iridology Kajian Journal, Spring 1987, Vol. 1, # 1, 5-7.

2. Simon, A., Worther, D., Mitas, J., "Satu penilaian iridology", Jurnal Persatuan Perubatan Amerika, 1979, # 242.

3. Cockburn, D., "Satu kajian mengenai kesahan diagnosis Iris". Australia Journal of Optometry, Julai 1981, Vol. 64, # 4.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar