Thyme - The Panacea Untuk Batuk dan jangkitan pernafasan

Thyme - The Panacea Untuk Batuk dan jangkitan pernafasan

Thyme merupakan herba yang telah digunakan sejak dahulu lagi. Dalam zaman pertengahan herba ini adalah sinonim dengan kejantanan dan difikirkan memupuk keberanian dan bersemangat. Ia juga berfikir untuk merawat kemurungan dengan aroma menyenangkan itu. Oleh itu bersama-sama dengan thyme rose mendapat tempat dalam setiap bilik lukisan. Orang-orang Yunani digunakan untuk menyediakan kemenyan dan orang-orang Rom menggunakannya untuk keju rasa dan minuman beralkohol.

Terdapat lebih daripada 350 jenis thyme boleh didapati di seluruh dunia. Bunga-bunga juga adalah warna yang berbeza-beza. Oleh kerana ia adalah sangat mudah hybridized oleh itu varieti baru juga sedang terbentuk. Bunga yang kecil tetapi banyak dan mereka menghasilkan madu yang sangat manis yang lebih disukai oleh lebah. Thyme madu madu dianggap sebagai pelbagai yang terbaik madu. Ia tergolong dalam keluarga pudina dan bunga wujud dalam hampir setiap warna yang termasuk- putih ke ungu muda, ungu, magenta, biru-ungu, dan merah jambu pucat. Warna daun berubah dari hijau muda ke olive kelabu-hijau, hijau keemasan, hijau gelap, perak atau gangsa gelap. Daun mempunyai aroma yang berbeza mereka dari pain untuk camphor dan lemon kepada oren. Perbezaan dalam aroma adalah kerana jumlah yang berbeza-beza terpenoid dalam minyak.

Ia digunakan biasanya untuk tujuan masakan. Thyme biasa dan lemon thyme digunakan untuk memberi perisa kepada pelbagai persiapan masakan. The thyme digunakan di dapur sama ada daun segar atau kering. Ia digunakan untuk Sup rasa, gulai, sayur-sayuran bakar atau tumis dan dalam puding dan casseroles. Thyme biasa dan thyme Sepanyol digunakan untuk persediaan perubatan. Sebahagian besar daripada thyme komersial datang dari Sepanyol. Minyak juga digunakan dalam sabun, ubat gigi, kosmetik, minyak wangi dan krim antiseptik. Thyme minyak pati juga digunakan dalam terapi aroma.

Thyme minyak pati kaya dengan thymol yang merupakan antiseptik, anti-bakteria dan anti-oksida yang sangat baik. Oleh itu ia digunakan di dalam mulut dan tekak jangkitan seperti tonsilitis, ulser mulut dan penyakit gigi. Ubat batuk dan lozenges juga mengandungi pati minyak Serai. Ia juga merupakan ekspektoran yang sangat baik yang menjadikan ia berguna dalam bronkitis, batuk kokol dan batuk yang produktif. Ia juga menipis mukus dan mengembalikan gerakan silia dalam saluran pernafasan untuk Meludah lebih baik. The terpenoid dan flavonoid memberikan ekspektoran dan tindakan mucolytic ekstrak itu.

Kebanyakan spesies keluarga pudina mempunyai terpenoid dan flavonoid dan Thyme adalah tidak terkecuali. Terpanoids dan flavonoid adalah kuat anti-oksidan dan membantu untuk menghapuskan radikal bebas. Asid Rosmarinic dan ursolic adalah terpenoid utama yang memiliki sifat-sifat anti-kanser.

Thyme boleh digunakan sebagai teh dengan mendidihkan sudu daun dihancurkan dalam secawan air selama sepuluh minit dan minum ekstrak tegang. Ekstrak boleh diambil 2-3 kali sehari selama seminggu sebagai ubat rumah untuk batuk dan jangkitan pernafasan.

Thyme adalah selamat dan tiada kesan sampingan yang tidak diingini dilihat. Thyme tidak disyorkan untuk kegunaan semasa hamil kerana ia adalah satu perangsang rahim.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar